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The Norwegian government has kicked off the purchase of its F-35A Joint Strike Fighters after years of discussions and a recent budget move to adjust procurement plans.
The deal also puts the Kongsberg Joint Strike Missile on a path to integration on the fighter, which Norway sees as key to achieving its industrial goals.
“The decision to move forward was reached following an extended dialogue with the U.S. Department of Defense aimed at securing opportunities for Norwegian industry,” the Norwegian defense ministry says. U.S. Defense Secretary Leon Panetta assured his Norwegian counterpart, Espen Barth Eide, that JSM integration would take place. The commitment was secured in a letter this week, the Norwegian government says.
Several other F-35 partners have shown interest in the weapon, which is still in development. Norway sees potential sales of $3.3 billion to $4.2 billion for the missile.
The F-35A commitment is for the first two of 52 aircraft to be purchased over the program’s duration. The program’s cost for Norway is put at around $10 billion.
The two aircraft now ordered are to be used for training and will be based in the U.S. Two more F-35s are to be acquired for that purpose, with all four aircraft to be in place in 2016. The 48 other F-35s are to be based at Norway’s Orland Main Air Station, with deliveries to begin in 2017, the defense ministry says.
The Evenes base will be used as a forward operating location to help secure Norway’s interests in the north. The base projects that it will host 10% of operations.
The Norwegian parliament this week signed off on a budget increase needed for the deal.
Creo recordar que hace años leí en una enciclopedia de aviación una comparativa de operatividad del Harrier frente a otros aviones en unas maniobras en Alemania. En el tiempo en que otros aparatos despegaban bombardeaban y volvían a aprovisionarse a aeródromos por detrás de la línea de frente (una sola misión) los Harrier habían hecho varias misiones de bombardeo desde tramos de carreteras y lugares ocultos cerca de la línea del frente (no recuerdo el número de misiones pero se que me llamo mucho la atención). Si tienen que desplegarse en ultramar pueden desembarcarlos y operar desde casi cualquier sitio. Un reactor tipo F-35C no podría tener esa operatividad. Y no olvidemos que los Brits y los USA suelen actuar muy de la mano. Los primos del norte de américa pondrían los aparatos clásicos y la cobertura aérea superior.
Buscando por la red he localizado este relato sobre las Malvinas (http://www.zonamilitar.com.ar/foros/thr ... ino.25562/) , hablan de 6 GR-3 (o que sólo tenían 6 operativos) que hicieron 111 misiones en los 26 días. El F35-B es mucho mas efectivo, y posiblemente lograría mayor grado de apoyo a las tropas y de cobertura.
Han sido un par de semanas de protagonismo para la versión embarcada, que siempre iba a ser la última de las tres en desarrollarse. Al menos se ve un poco de progreso:
Junio 05, vuelos de prueba del CF-01:
Junio 11, con armamento en la bahía de armas...
Junio 13, el CF-02 cumple el primer vuelo nocturno de la versión C:
Imperialista entregado a las Fuerzas Capitalistas del Mal
Bueno parece que el programa avanza, mira que al principio el avion me parecia horrible y ahora cada vez me gusta mas Por cierto, alguien sabe algo mas sobre esto: http://www.foreignpolicy.com/articles/2 ... jM.twitter
Ozelot escribió:Parece que el futuro del F35 en Paises Bajos esta en el aire. Personalmente creo que seria una cagada, ademas ya tienen algun aparato comprado no? http://www.dutchnews.nl/news/archives/2 ... jority.php