Fuerzas Armadas de México

Aspectos generales de las Fuerzas Armadas de toda Latinoamérica que no entran en los demás foros (los Ejércitos, Armadas y Fuerzas Aéreas se tratan en sus foros).
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merlin9
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Mensaje por merlin9 »

americo escribió:bien entonces deberian de dar su nota de protesta o correcion a sitios que afirman lo contrario
No, para que, el personaje que inicio todo este cuento es famoso por lanzar este tipo de notas, lo raro es que estas hallan trascendido mas alla de los medios nacionales, pero bueno, lo unico cierto es que
1.- El F-5 no se ha dado de baja (aun).
2.- No los van a modernizar.
y
3.- Las reparaciones que se les hacen en este momento son solo "soporte de vida" en lo que se concreta su reemplazo.
No hay mas.
Por otro lado la SEMAR anuncio la entrega del primer AS-565 MBE Panther de los 10 ordenados:
Armada de México recibe Primer Helicópteros PANTHER AS-565MBE
La Secretaría de Marina-Armada de México recibió el primero de diez helicópteros Panther AS-565 MBE de reciente adquisición, el cual se integrará a la flota aeronaval de la institución.
La ceremonia de entrega recepción se llevó a cabo en las instalaciones de la compañía fabricante, en Marignane Francia. El acto estuvo presidido por el Vicealmirante José María García Macedo, Coordinador General de Aeronáutica Naval, en representación del Almirante Secretario de Marina y Alto Mando de la Armada de México, Vidal Francisco Soberón Saenz. Asimismo, se contó con la distinguida presencia el excelentísimo Señor Juan Manuel Gómez Robledo Verduzco, Embajador de México en Francia, el Señor Michelle Polychroniadis, Vicepresidente de la compañía Airbus Helicopters y el Señor José Guillermo Garza García, representante de Pro México en Francia, entre otras autoridades civiles y navales.

En su mensaje, el Vicealmirante García Macedo mencionó que “el impulso e interés por el fortalecimiento de las capacidades de respuesta operativa de las fuerzas armadas, con infraestructura, tecnología de punta, modernización y capacitación, ha sido contundente en la presente administración”.
Por su parte, el excelentísimo Señor Juan Manuel Gómez Robledo Verduzco, Embajador de México en Francia, señaló que “la aeromovilidad es muy importante para México para la vigilancia marítima y de las costas nacionales, la protección de la vida humana en la mar, la asistencia médica, así como para la población afectada por desastres naturales”. Asimismo, agradeció al Almirante Vidal Francisco Soberón Sanz, Secretario de Marina, “por haber propuesto y llevado a cabo este proyecto de gran importancia”.
Los nuevos helicópteros “Panther” AS 565 MBE, son una versión reciente y mejorada, con motores de mayor potencia, incremento de la carga útil, aviónica e instrumentación de última tecnología, así como sistemas automatizados y redundantes que permitirán incrementar la seguridad de las operaciones y realizarlas, incluso en condiciones atmosféricas adversas.

Estos helicópteros se integrarán a las patrullas oceánicas para operar bajo el concepto trinomio buque-helicóptero-interceptora, con el fin de realizar operaciones para el mantenimiento del Estado de Derecho en la mar, así como de reconocimiento, búsqueda y rescate para salvaguarda de la vida humana, auxilio a la población civil en casos y zonas de desastre; tanto en nuestro país como en los países hermanos que así lo requieran.
De esta manera, al fortalecer las capacidades operativas, se contribuye al desarrollo de la nación, su población y sus instituciones, sobre todo en busca de consolidar la meta de un México en paz.
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Como lo menciona en la nota su destino (de este y del resto de aparatos en curso de entrega) seran las operaciones SAR, transporte y reconocimiento que realizan abordo de las OPV de la Armada, la incorporacion del resto de unidades lo mas seguro es que sirvan para el reemplazo de los viejos BO-105 Super Five que ya acumulan bastantes años de servicio. Por otro lado la futura futura construccion de las Fragatas clase SIGMA tal ves lleve a la Armada a la incorporacion de helos ASW dentro de los cuales seguro se interesaran por la version antisubmarina del Panther.
SALUDOS


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ramaeschlimann
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Mensaje por ramaeschlimann »

Wow, ese es un helicóptero espectacular. ¡Felicidades mejicanos! :thumbs:


Imagen ¡Bendiga Dios la pródiga tierra en que nací!
gedoza
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Mensaje por gedoza »

Que tal compañeros.

Les dejo una fotografía cortesía de la página facebook del Colegio del Aire, los créditos de la misma a quien correspondan.

Se trata de un PC-7 Pilatus tomada desde otro igual cuando sobrevuelan en formación de 9 aparatos, dejando una estela de humo con los colores nacionales, el autódromo Hermanos Rodríguez previo al inicio del Gran Premio de México de Fórmula 1 efectuado el día de ayer domingo, que entre paréntesis lo ganó Hamilton ...


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Los PC-7 que queden después de terminar de equipar a los escuadrones operativos de la FAM con el T-6C+ Texan II serán destinados a la Escuela Militar de Aviación.

Saludos.


"La victoria es por naturaleza insolente y altanera"
Cicerón
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merlin9
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Mensaje por merlin9 »

Otras imagenes que se acaban de hacer publicas son las que muestran los trabajos de regeneracion y modernizacion del L-100-30 Hercules Mat-3611 de la FAM, tomadas en las instalaciones de la empresa Herk Global Corp de San Bernardino California:

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Con la modernizacion de este avion y los 2 C-130K C.3 ya recibidos mas los 2 C3 que se estan actualizando en Cascade Aerospace el numero de Hercules llegaria a 5 aparatos, segun comentaba un camarada en un foro en México, la SEDENA podria adquirir hasta 7 C-130 usados, asi que el numero se podria elevar hasta las 8 o 9 aeronaves.
SALUDOS


radagaiso
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Mensaje por radagaiso »

el ultimo pc-9m de la fam sera actualizado por pilatus y agregado a la fuerza aerea de irlanda

PC-9 attrition replacement purchase confirmed

As reported exclusively here by Flying in Ireland, the Air Corps is to receive an attrition replacement for Pilatus PC-9M, ‘265’, which was written off, following a fatal crash at Crumlin East, Cornamona, Connemara, Co. Galway, just over seven years ago, on 12th October 2009.

In written reply to Deputy Maureen O’Sullivan (Dublin Central), the Minister of State at the Department of Defence, Paul Kehoe, confirmed that a decision was made recently to replace ‘265’, which will bring the fleet back up to eight aircraft and will assist in a required increase in pilot training in the Air Corps. The contract for supply of original eight PC-9M trainers was signed with Pilatus of Switzerland on 16th January 2003, following a tender competition involving Embraer’s Super Tucano and Raytheon’s Texan T-6. The value of that contract, including ground based training systems with a fixed base simulator, and a complete Integrated Logistic Support package, was €60 million, inclusive of VAT.

The replacement PC-9M aircraft is scheduled for delivery next year from Pilatus Aircraft in Switzerland, at a cost of €5 million plus VAT. As previously reported, as the PC-9M is no longer in production, an ex Fuerza Aerea Mexicana (FAM) example ‘2601’, (c/n 669), has been sourced and will be refurbished and repainted prior to delivery. Mexico was the last customer for the PC-9M, which received two in September 2006. While Pilatus received a contract in August 2015, to deliver nine PC-9Ms to the Royal Jordanian Air Force, that order was changed in April 2016 to eight PC-21s. It is likely that the new aircraft will be assigned the Air Corps serial ‘268,’ which was reserved for such an acquisition.


Ampliar esta imagen.

Former Fuerza Aerea Mexicana (FAM) PC-9M ‘2601’, (c/n 669) will join the Air Corps and will most likely take up the serial ‘268’

New aircraft required to assist in an increase in pilot training

Since we published our original item, there has been much talk on social media, regarding the need for an additional PC-9 trainer. The present fleet of PC-9Ms have already flown around 16,000 hours, since the first aircraft was delivered to the Air Corps in April 2004. They are not expected to fall due for replacement until 2025, perhaps even later.

In addition there is an increasing requirement to train additional Air Corps cadets. Following the commissioning of the nine members of the 32nd Air Corps Cadet Class on 29th July, there are currently three cadet classes, the 33rd and the 34th both with eight cadets and 35th class, who recently joined the Irish Defence Forces and commenced their military training on 26th September, with their Army and Irish Naval Service colleagues, in the Military College, in the Defence Forces Training Centre. The 12 Air Corps cadets of the 35th class, selected following the 2016 competition, are part of the highest cadet intake in the history of the State, comprising an additional 68 Army, two equitation school and 15 Naval Service cadetships making a total of 97.

Air Corps cadets Front Row, 33rd Class, Middle 34th Class and back 35th Class

Training of the 34th Class is well underway and having successfully passed six of the 14 Airline Transport Pilot License (ATPL) exams, they are completing their ground school syllabus – a crucial theoretical foundation required to be completed, before they can commence their flying training. The 33rd Class is obviously further advanced, having reached the decisive milestone of ‘Wings Course Flight 020, better known as the first ‘solo flight’, which was the result of much preparation, including military training, theoretical study, simulator sessions and 20 hours of flying training.
air-corps-cadets-under-instruction

Air Corps cadets under instruction

With this large number of cadets, the workload of the Flying Training School (FTS), is already high before taking into account the requirements of staff continuity training, flying instructor courses, air tests, display visits, ceremonial flypasts and exercises with other branches of the Defence Forces. This could entail an increase of up to a 35% in flying hours plus 20% more, if these larger classes are to reach their full requirement of 170 hours (plus simulator hours).

At present the FTS require to have four aircraft available at a minimum each day to meet present commitments, and with one aircraft in deep maintenance at any one time, and a requirement for other scheduled maintenance, unscheduled maintenance and snagging, the limited availability provided by a seven aircraft fleet, would have provided challenges going into the future. That’s why the additional aircraft is both a necessary and prudent investment.

While the move represents clear thinking and an opportune investment, the Air Corps is still in a cycle of declining airframe and personnel numbers. Between 2006 and 2016, the strength of the Air Corps including cadets and recruits, apprentices etc. in training, fell from 865 to 718, or by almost 17%, while in September 2006, the Air Corps (excluding GASU) had 9 helicopters and 18 fixed wing aircraft, a total of 27, compared to 23 today.

What chance of the development of a more capable combat/intercept capability for the Air Corps?

The stated principal aim of the Government over the lifetime of the White Paper, published in August 2015, is to ensure that the Air Corps can continue to undertake the required military operations and to deliver a broad range of air supports to other Government Departments and agencies in line with Memoranda of Understanding and Service Level Agreements. Accordingly, the future equipment priorities for the Air Corps are set out in the White Paper. This recognises that there are several new and or enhanced priority platforms to be procured for the Air Corps.

Minister of State Kehoe has stated that his priority, as Minister with Special Responsibility for Defence, is “to ensure that the operational capability of the Defence Forces, including the availability of specialised equipment for the Air Corps, is maintained to the greatest extent possible so as to enable the Defence Forces to carry out their roles as assigned by Government as set out on the White Paper on Defence”.

These future capability requirements for the Air Corps are being considered as part of the rigorous capability development and equipment planning priorities process currently underway, which will define ongoing and future equipment priorities, having regard to the evolving security environment and available funding.

The key and immediate priority is obviously the replacement of the Cessna fleet, with three larger aircraft suitably equipped for Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance (ISTAR) tasks. In this regard, the Minister of State has confirmed that “preparatory work for the tender competition has begun within the Defence organisation, and it is expected that the competition will be initiated by the end of this year”.
air-corps-cessna-205-img2185-jl

It appears the Pilatus PC-12 is the frontrunner in the competition to replace the Cessna fleet.

Interestingly, and given our stated ‘hunch’ that the Pilatus PC-12 is the frontrunner for selection as Cessna replacement, the visit of the company’s PC-12/45, HB-FXM, to Baldonnel on the 8th/9th November, could be seen as significant. The aircraft arrived as the PCH547 at 16:33 on 8th and departed the following morning using the same callsign at 09:15. In a recent comment, Pilatus have said that the 1,365 PC-12s sold to date, reached a cumulative total of five million flight hours in 2015. The company is also on track to deliver 90 new PC-12 NG aircraft in 2016 – an over 20% increase over 2015 sales. This sales level will earn the PC-12 NG the honour of being the top-selling model of turbine-powered business aircraft in the world for the year.

In the longer term, what are the chances of upgrading or replacing the current fleet of PC-9s with jet aircraft, post 2025?

Noting that the PC 9’s were obtained as trainer aircraft, and while they are capable of being armed, they have only a limited defensive capability, Minister Kehoe said that “these limitations were noted in the White Paper on Defence and the development of a more capable combat/intercept capability is to be considered in due course, as part of the White Paper review process”.

Should this be seen as a ‘maybe’ for jet aircraft? The Department of Defence quite rightly has always maintained that Air Defence capability requires “an integrated use of aircraft, radar and air and ground base weapons systems”. The Defence Forces have always had a limited ground to air capacity. The PC-9Ms while enhancing the airborne elements of our air defence capability, being armed with twin 0.5” calibre gun pods and two 2.75” rocket launchers, only provide a very limited air to air and air to ground defence capability. The Department, and indeed various Ministers, have consistently said that while “aspirations to broaden the range of available air based capability are understandable,” they have to be balanced against what the Department has described as “real world constraints”. Given the enormous cost involved, few small countries possess the ability to provide a comprehensive air-based defence capability. Their belief is that the choice must lie “between maintaining the essentially token force to address all dimensions of national defence or seeking to perform a selected range of tasks to a professional standard”. The latter option is what has been chosen as Ireland’s Defence policy.

The assessment of the threat to Ireland is consistently described as extremely low, and this together with the problems small countries face in intercepting rogue aircraft, particularly given the size of the country and the short distance between Ireland and its main neighbour, means that in practical terms, Government policy accepts that we cannot deal with such threats “without assistance from neighbouring countries or, in our case, the European Union”.

Even then, practical questions surround this issue, the answers to none of which would have assisted us with previous airborne terrorist atrocities. They include the determination of what is a rogue aircraft, whether those on board an aircraft could gain control, where it would be brought down, and how fast and to where it was travelling. These are difficult security questions and even with suitable aircraft in a state of readiness, with pilots available for a particular type of attack, the opportunity to deal with a threat would be extremely limited.

Finally there are the “real world constraints” of Defence expenditure. In 2015 this amounted to €898 million, which is only 0.35% of GDP. The expenditure for 2015 was comprised of some €671 million in Defence expenditure (Vote 36 – Defence) and €227 million in Army Pensions (Vote 35), mainly for retirement benefits to over 12,100 military pensioners and their dependants. On the Defence Vote, some €459 million was expended on the pay and allowances of Defence Forces personnel, civilian employees and civil servants of the Department.

Air Corps view from the cockpit of a PC-9 during live firing at the Gormanstown range

With regard to non-pay current expenditure, some €123 million was spent on essential and ongoing Defence Forces standing and operational costs such as utilities, fuel, catering, maintenance, information technology and training. That leaves just €89 million for capital investment on essential infrastructure and equipment. The broad areas of capital expenditure in 2015 included the replacement of naval vessels in the Naval Service flotilla; ongoing investment in Defence Forces built infrastructure and the purchase of new and replacement Information and Communication Technology hardware. The Defence Vote also included expenditure relating to the Reserve Defence Force, Civil Defence and a grant to the Irish Red Cross Society.

So in short, given the practical and cost issues involved and the level of finance available, it is unlikely that we will see jet fighter (or indeed jet trainer) aircraft, anytime soon. Indeed it will be a major achievement if a radar surveillance capability for the Air Corps, envisaged as a priority in the White Paper, even if additional funding became available, was realised.

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Mensaje por hwk-11 »

Interesante asta donde tenia entendido era anticonstitucional vender armas a naciones extranjeras, quizá se tomo como avion entrenador y se autorizo supongo yo por el senado. La mejor idea que se les pudo ocurrir dar de baja el PC9 para estandarizar en puro TEXAN. no se si entendi bien toda la nota ya que mi ingles no es muy bueno y menos a estas horas.

Saludos


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Mensaje por radagaiso »

Viene Peña Nieto a Guaymas

Nota por Redacción FM105

Martes, 15 de Noviembre 2 | 11:55 am | Guaymas, Sonora

Guaymas, Sonora.


Para el día 23 de noviembre y con motivo del abanderamiento de dos buques militares construidos en territorio mexicano en los astilleros de la Secretaria de Marina (SEMAR), se espera la visita a Guaymas del Presidente de la República, Enrique Peña Nieto.

Para tal efecto, arribó a Guaymas el pasado lunes por la mañana, el buque carguero “Usumacinta” de la Secretaria de la Marina Armada de México, trayendo a bordo diversos equipos que serán utilizados para el evento, que se desarrollará en la terminal de cruceros, en el recinto portuario.

Se trata de los barcos Isla María Madre, construido en Guaymas por personal militar y civil en el Astillero de Marina número 6, mismo que tuvo como madrina a la Gobernadora del Estado, Claudia Pavlovich Arellano el pasado mes mayo.

El Presidente de México estará también abanderando el buque Isla Magia Madre Chiapas, construido en el Astillero de Marina de Salina Cruz, Oaxaca.

Además de la tripulación del “Usumacinta”, se ha dejado ver en la ciudad personal del Estado Mayor Presidencial, quienes supervisan la seguridad y logística para el evento.

Hasta el momento no ha habido comunicado oficial sobre el resto de las actividades del primer mandatario, pero se sabe que también atestiguara ejercicios militares de combate en el litoral guaymense.

fm105 com

se refieren al arm chiapas y al arm isla maria madre para su abanderamiento en guaymas sonora


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Mensaje por radagaiso »

hwk-11 escribió:Interesante asta donde tenia entendido era anticonstitucional vender armas a naciones extranjeras, quizá se tomo como avion entrenador y se autorizo supongo yo por el senado. La mejor idea que se les pudo ocurrir dar de baja el PC9 para estandarizar en puro TEXAN. no se si entendi bien toda la nota ya que mi ingles no es muy bueno y menos a estas horas.

Saludos
el avion no se vendio a ningun pais sino se entrego a pilatus aircraft esta lo modernizara y dara a la fuerza aerea de irlanda y si esto da a entender que el pc-9m su linea de produccion esta muerta ya que se produjeron pocos aviones

en si eso es lo que va a pasar todos los pilatus seran sustituidos por texans


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Mensaje por hwk-11 »

¿Entonces como estuvo? si entendí eso de que se devolvió a PILATUS para darle su manita de gato y pasarlo al que sigue. pero si era un avión mexicano ya en funcion en la fuerza aerea como estuvo? ¿no estaba pagado por completo y mejor lo devolvieron? ¿llegaron a algun acuerdo? eso es lo que no entiendo.


spooky
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Mensaje por spooky »

Hecha la ley hecha la trampa.


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Mensaje por radagaiso »

Mencionan en Mexico que se lo vendió fue a Pilatus.


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Mensaje por hwk-11 »

Ok esa era mi duda que como se había ido el pc9 de México, muchas gracias por la aclaración. ahora si se pudo vender este avion al extranjero se podrá ya pensar en vender otro tipo de productos hechos en México (que ni siquiera se dan abasto aqui) o en su defecto aparatos que no se utilizan ya como los arava, MI-26, PC7, etc... por que asta donde yo se jamas se habia vendido material belico por parte de México en tiempos modernos.


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Mensaje por merlin9 »

Pero la venta de esta aeronave no creo que implique una venta de armas propiamente, de hecho el avion es en si mismo un entrenador y hasta donde se, ni la misma Pilatus hace referencia a la capacidad secundaria que tienen sus modelos (PC-9/PC-21) de ser armados, si un pais cualquiera compra sus modelos y desea explotar las capacidades COIN del aparato, la adquisicion de las armas es tema que tendra que solucionar de manera independiente, por tanto la venta del PC-9 no implica en modo alguno el traspaso de un arma. Como sea, suponiendo que México llegara a negociar la venta de una OPV (por poner un ejemplo) basicamente la SEMAR fabricaria y venderia el fuselaje, pero sus sistemas de deteccion, control de tiro y armas las tendria que negociar y adquirir el cliente y entregarlas a los ASTIMAR para su integracion en el barco, todo esto por que México no fabrica tales equipos y lo mismo aplicaria para otro tipo de sistemas como vehiculos o aeronaves (suponiendo que algun dia se fabriquen).


spooky
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Mensaje por spooky »

Bajo esa lógica puedo vender lo que quiera y, si van a ser tan creativos para evadir las leyes, pues es mejor cambiar las leyes y vender las cosas como son.


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Mensaje por hwk-11 »

Si la verdad mejor cambiar la ley para no vender cosas mediocres. la idea esta falta que la apliquen aun que esta muy dificil por que si no se surten las necesidades del país menos a otros, pero en fin. ojala y se animaran a cambiar el MI 26 por 2 MI 17 o algo por que el pobre se estan echando a perder ahi solito en el sol :llanto:


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