belushitaxx escribió:Mauricio, tienes una copia de algun documento que avale lo que dices?? es primera vez que escucho esa "teoria" que tu expresas!!
No es ninguna "teoría". Es un hecho contrastable.
De F-16.net acerca del programa Peace Delta:
Peace Delta
In May 1982, the government of Venezuela signed an agreement to buy 18 block 15 F-16A's and six Block 15 F-16B's to replace the fleet of Mirage III interceptors and Mirage 5 ground-attack aircraft serving with the Fuerza Aérea Venezolana. This purchase was under the Peace Delta Foreign Military Sales program. The original intent was for an order of up to 72 aircraft, but budget restraints lowered that number to 24.
"Budget restraints". No el Coco, ni el Imperio del Mal, sino el presupuesto. Blanco y en botella - no tenían plata. El plan de 72 F-16 se estrella de bruces con la realidad de la devaluación del Bolívar a principios de los '80. Simplemente no había con qué comprar 72 de los peroles.
Sigamos...
However, the Venzuelan order was not approved immediately because the US government wanted to sell Venezuela the F-16/79 (a slightly degraded F-16 version developed for export orders) instead. In 1983, the US government abandoned its hopes of selling the F-16/79, and finally approved the sale of the F100-powered F-16s to Venezuela
...
Of the original 24 aircraft that Venezuela bought, three have crashed: the first two, due to engine failure, and the second one, an F-16B, crashed during a maneuver on an air show at Base Aerea El Libertador, where Grupo 16 is based. In this accident, the first and second commander of the squadron where killed. The Venezuelan Air Force was looking for US government approval to replace these two aircraft and was planning to overhaul and update the remaining 22 airframes. At the end of October 1997, the US government approved the sale of the two F-16s, as well as an upgrade packet including the F-100-PW-220E. However, the purchase of the two attrition airframes has been halted until further notice.
Como decía, a finales de los '90 se aprobó la venta de células A/B del AMARC en reemplazo de unidades perdidas en accidentes.
Y lo que en F-16.net no mencionan es la opción de comprar 24 modelos C/D que se presentó a finales de los '80s tras la crisis de la Caldas. En ese entonces los representantes del fabricante en Venezuela, una empresa parte del Grupo 1BC, hizo saber a la FAV que si era posible negociar un escuadrón adicional de un modelo superior al A/B ya adquirido.
Todo esto es más que conocido. Todo esto esta más que documentado (con excepción del coqueteo de los F-15 A/B y A-10 que nunca pasó de coqueteo). ¿Pero de los F-16? Por favor. Es falso que la compra se haya reducido a 24 unidades por alguna razón que no sea presupuestaria. Oportunidades de comprarlos hubo varias.