Antes de entrar en otras cuestiones, y en beneficio del desarrollo del debate, vamos a ver las realaciones entre la crisis de la anulación de 1.832/33 y nuestro tema.
Existe una primera relación, en cuanto que los principios que se alegaron para justificar que un Estado podía anular la legislación federal son esencialmente los mismos que se alegaron para justificar que un Estado podía separarse de forma unilateral de la Unión. Al rechazar esos principios en 1.832 el Congreso y el Presidente rechazaban también los que justificarían la secesión.
Pero también existe una segunda y más directa relación. En su ordenanza de anulación, Carolina del Sur había establecido de forma totalmente clara que cualquier intento de imponer las tarifas por la fuerza serían consideradas como incompatibles con la continuidad de Carolina del Sur en la unión, y que desde el momento en que se tomaran se considerarían libres de cualquier compromiso con la Unión. Es decir, que la toma de medidas de fuerza conllevaría la independencia de Carolina del Sur. La Ordenaza de Anulación fue aprobada el 24 de Noviembre de 1.932
And we, the people of South Carolina, to the end that it may be fully understood by the government of the United States, and the people of the co-States, that we are determined to maintain this our ordinance and declaration, at every hazard, do further declare that we will not submit to the application of force on the part of the federal government, to reduce this State to obedience, but that we will consider the passage, by Congress, of any act authorizing the employment of a military or naval force against the State of South Carolina, her constitutional authorities or citizens; or any act abolishing or closing the ports of this State, or any of them, or otherwise obstructing the free ingress and egress of vessels to and from the said ports, or any other act on the part of the federal government, to coerce the State, shut up her ports, destroy or harass her commerce or to enforce the acts hereby declared to be null and void, otherwise than through the civil tribunals of the country, as inconsistent with the longer continuance of South Carolina in the Union; and that the people of this State will henceforth hold themselves absolved from all further obligation to maintain or preserve their political connection with the people of the other States; and will forthwith proceed to organize a separate government, and do all other acts and things which sovereign and independent States may of right do.
El 10 de Diciembre, Andrew Jackson realiza su Declaración sobre la Anulación, y en la misma trata expresa y claramente el tema de la Secesión.
But the dictates of a high duty oblige me solemnly to announce that you cannot succeed. The laws of the United States must be executed. I have no discretionary power on the subject-my duty is emphatically pronounced in the Constitution. Those who told you that you might peaceably prevent their execution, deceived you-they could not have been deceived themselves. They know that a forcible opposition could alone prevent the execution of the laws, and they know that such opposition must be repelled. Their object is disunion, hut be not deceived by names; disunion, by armed force, is TREASON.
Recapitulando, casi al final
Fellow-citizens of the United States! the threat of unhallowed disunion-the names of those, once respected, by whom it is uttered--the array of military force to support it-denote the approach of a crisis in our affairs on which the continuance of our unexampled prosperity, our political existence, and perhaps that of all free governments, may depend. The conjuncture demanded a free, a full, and explicit enunciation, not only of my intentions, but of my principles of action, and as the claim was asserted of a right by a State to annul the laws of the Union, and even to secede from it at pleasure, a frank exposition of my opinions in relation to the origin and form of our government, and the construction I give to the instrument by which it was created, seemed to be proper. Having the fullest confidence in the justness of the legal and constitutional opinion of my duties which has been expressed, I rely with equal confidence on your undivided support in my determination to execute the laws-to preserve the Union by all constitutional means-to arrest, if possible, by moderate but firm measures, the necessity of a recourse to force; and, if it be the will of Heaven that the recurrence of its primeval curse on man for the shedding of a brother's blood should fall upon our land, that it be not called down by any offensive act on the part of the United States.
En definitiva, Jackson declara solemnemente sus principios en relación con la anulación de leyes federales
y con la secesión, e indica expresamente que su intención es hacer cumplir la ley federal. Al igual que Linconl años después, señala expresamente que no será el primero en provocar derramamiento de sangre con acciones ofensivas.
Es decir, la postura de Linconl, que habías expuesto como la de un loco fanático llegando a pretender que de haber sido otro cualquiera el presidente hubiera aceptado la secesión, fue prácticamente la misma que había tenido Jackson cuarenta años antes. No se trató de una "ocurrencia" de Linconl, sino de una bien conocida y establecida posición constitucional a la que se adhería desde hacía ya muchos años el Gobierno federal.
Pero sigamos yrecirdemos
¿Cuál es la situación en la que nos encontramos? Carolina del Sur anula las leyes federales sobre tarifas y declara que se considerará independiente y soberana si se le intentan imponer. No debe resultar complicado entender que, si todos los actores políticos estuvieran de acuerdo en que la secesión es un derecho constitucional de Carolina del Sur, entonces no pueden imponer las tarifas, porque pasarían a hacerlo contra una Carolina del Sur independientemente y sobre la cual no tendrían ninguna jurisdicción. Sin embargo, lo que hace el Presidente es tomar medidas de fuerza para imponer la aplicación de las tarifas en Carolina del Sur. Y lo que hace el Congreso es proclamar una "Force Bill", en cuyo texto podemos leer:
SEC. 5. And be it further enacted, That whenever the President of the United States shall be officially informed, by the authorities of any state, or by a judge of any circuit or district court of the United States, in the state, that, within the limits of such state, any law or laws of the United States, or the execution thereof, or of any process from the courts of the United States, is obstructed by the employment of military force, or by any other unlawful means, too great to be overcome by the ordinary course of judicial proceeding, or by the powers vested in the marshal by existing laws, it shall be lawful for him, the President of the United States, forthwith to issue his proclamation, declaring such fact or information, and requiring all such military and other force forthwith to disperse; and if at any time after issuing such proclamation, any such opposition or obstruction shall be made, in the manner or by the means aforesaid, the President shall be, and hereby is, authorized, promptly to employ such means to suppress the same, and to cause the said laws or process to be duly executed . . .
Si "cualquier ley de los EEUU" es impedida por el uso de la fuerza militar el Presidente podrá requerirla para que se disperse y, si no lo hace, actuar contra ella también a través de la fuerza militar. Evidentemente, el Presidente y el Congreso toman medidas, no solo contra una rebelión tarifaría, sino contra una posible secesión. El poder otorgado al Presidente no se limita a "aplicar las tarifas por la fuerza", sino a imponer la ley de los EEUU, cualquier ley de los EEUU.
Así pues, hay dos tipos de medidas: las llevadas a cabo directamente por el Presidente, que él mismo había anunciado que se dirigían tanto contra la anulación como contra la secesión, y las tomadas por el Congreso, que se dirigen también a tratar las dos cuestiones. No es cierto (y estimado Surmsurmkorda, lo sabrías si utilizases la cabeza para leer además de para eso que llamas "pensar") que únicamente se autorizase el uso de la fuerza para cobrar los impuestos, o que no se tratase en la crisis el problema del derecho de secesión.
Incidentalmente, nadie solicitó la declaración de inconstitucionalidad de las medidas de Jackson, ni del Force Bill, aunque hubieran resultado realmente inconstitucionales si los Estados tenían el derecho a Separarse por simple expresión de su voluntad.
Un salu
Those heroes that shed their blood and lost their lives... You are now lying in the soil of a friendly country. Therefore rest in peace. There is no difference between the Johnnies and the Mehmets to us where they lie side by side now here in this country of ours...